maanantaina, elokuuta 06, 2012

Rentahelekku-härpäke

Eli epämääräinen vaatekappale. Edellisellä Tornio-Haaparannan vierailulla ostin trikoisen härpättimen, jonka rakenne vaivasi. Piti ihan levitellä sängylle ko. vaatekappale ja tarkastella että miten mikäkin osa menee. Ja varsinkin: voisiko tämmöisen neuloa. Sitä pari päivää tuumasin. Tuumaamisen jälkeen piti ihan yhtäkkiä kesken sukan neulonnan hyökätä sitä neulomaan ja katsoa oliko ajatus oikea. Olihan se.
Rentahelekku-härpäke
Malli: oma, rakenne tosin apinoitu kaupan vaatteesta
Lanka: BG Garn Tussah Tweed, 250 g
Puikot: 3,5 mm
Fiilis: oho oho

Vähän olen itekin yllättynyt miten siitä tuli just semmonen kuin ajattelinkin. Hyvä mäihä. Kuvat ovat kissan ulkoiluttamisen lomassa, eli vähän sitä sun tätä ja mitä sattuu. Sopivat teemaan.
Ja täl viisiin se syntyi:

Luodaan 490 silmukkaa, joista 140 oikeaan etukappaleeseen, 210 takakappaleeseen ja viimeiset 140 vasempaan etukappaleeseen. Silmukkamerkit kappaleiden väliin. Helmaan tulee 11 kierrosta ainaoikeaa eli 6 nurjan raitaa. Molemmissa etureunoissa on 8 silmukkaa, jotka neulotaan aina oikealla. Helman aina oikean jälkeen neulotaan sileää oikeaa.

Niin ja tiheys on jotakuinkin 18 s x 31 krs = 10 cm

Kavennukset oikeassa etureunassa tehdään joka 4. krs 8 etureunasilmukan jälkeen neulomalla ssk eli kaksi silmukkaa takareunoistaan yhteen. Vasemmassa etureunassa neulotaan kaksi silmukkaa yhteen ennen viimeistä 8 silmukkaa. Sivujen kavennukset tehdään joka toinen kierros. Kolme silmukkaa ennen silmukkamerkkiä: 2 yht. 1o, hyppää merkin yli, 1 o ssk. Näin sivu"saumaan" tulee nauhakavennus. Jos tykkää huomaamattomammasta niin eka kavennus ssk ja toinen kavennus 2 yht.
Silmukoiden luomisen jälkeen neulotaan 3 krs ainaoikeaa ja aloitetaan kavennukset. Etureunoissa siis joka 4. ja sivuissa joka 2. krs. 11. krs jälkeen vaihdetaan sileään oikeaan, ja etureunoissa ne 8 silmukkaa, joilla jatketaan ainaoikeaa.
Neuloa nitkutetaan kunnes takakappaleen puolella on jäljellä 80 silmukkaa. Kädenteitä varten päätetään merkkien molemmin puolin 6 silmukkaa. Eli neulotaan 6 silmukkaa vaille merkki ja päätetään 12 silmukkaa. Neulotaan seuraavaan merkkiin ja päätetään 12 silmukkaa ja neulotaan rivi loppuun. Etureunaan tehdään kavennukset, jos on kavennuskierros.
Jatketaan vasemman etukappaleen kanssa. Etureunassa tehdään edelleen kavennus joka 4. krs ja kädentien reunassa kavennetaan 4x1 silmukka pois joka toisella kierroksella. Neulotaan ensin yksi silmukka ja sitten ssk. Jatketaan kaventaen etureunasta niin kauan kunnes etukappaleella on 18 silmukkaa. Katkaistaan lanka ja jätetään silmukat odottelemaan.

Oikea etukapple tehdään samoin, kädentien kavennus toki kallistuu eri suuntaan eli neulotaan ssk:n sijasta 2 yhteen.

Takakappaleella tehdään kädentien muotoilut samoin kuin etukappaleilla, eli 4x1 silmukka pois kummastakin kädentien reunasta ja kavennus joka toisella kierroksella. Takakappale neulotaan n. 2 cm lyhyemmäksi kuin etukappaleet. Sen jälkeen neulotaan 10 krs ainaoikeaa. Viimeiseksi neulotaan oikean puolen kierros. Takakappele nurjapuoli itseen päin ja kolmen puikon päättelyllä päätetään vasemman etukappaleen silmukat kiinni takakappaleeseen. Niiden jälkeen päätetään seuraavat 24 silmukkaa takakappaleen pääntieltä (jos oikein laskin) ja loput 18 silmukkaa taas kolmen puikon päättelyllä kiinni oikeaan etukappaleeseen.
Hihat tehdään ylhäältä alas. Tässä vaiheessa pitää muistuttaa että muistiinpanoja ei tullut tehtyä, joten silmukkamäärät voivat olla vähän mitä on. Epätasaisesta langasta on vähän vaikea laskea jälkikäteen. Noh, kädentieltä poimitaan 72 silmukkaa. Silmukkamerkit kainaloon sivusauman keskelle ja ylös olkapään keskelle. Merkkien välissä siis 36 silmukkaa. Neulominen aloitetaan kainalosta. Neulotaan 6 silmukkaa yli olkapään merkin ja tehdään wrap and turn eli suomeksi, tuodaan lanka työn oikealle puolelle, nostetaan seuraava silmukka, viedään lanka työn nurjalle puolelle, palautetaan nostettu silmukka takaisin vasemmalle puikolle ja käännetään työ. Olkapäämerkin voi tässä vaiheessa poistaa. Seurava kierros siis nurjalta. Neulotaan taas 6 silmukkaa yli olkamerkin ja wrap and turn. Jatketaan oikealta puolelta ja neulotaan yksi silmukka pidemmälle. W&t kohdassa jotkut neulovat käännössilmukan ja sen päällä olevan langan yhteen, mutta tällä kertaa neuloin sen kohdan ihan vaan tavallisesti eikä mitään reikiä jäänyt. Jatketaan neulomista aina yksi silmukka per puoli pidemmälle, kunnes ollaan 6 silmukan päässä kainalomerkistä. Sitten jatketaan hihan neulomista tavallisesti pyörönä. Siihen viimeiseen oikealla puolella olevaan w&t kohtaan tulee helposti reikä, joten siinä kohdin poimin langan silmukoiden välistä ja neuloinen sen silmukan kanssa yhteen.

Hihassa kavennetaan kainalomerkin molemmin puolin 1 silmukka pois 4. krs välein, kunnes hihassa on jäljellä 40 s. Sitten jatketaan neulomista kunnes hiha on sopivan pituinen ja sitten vielä 9 krs ainaoikeaa ja silmukoiden päättely. Toinen hiha samalla tavalla.

Enää se raskain vaihe jäljellä, itsellä meni liki pitäen viikko ennenkuin tämä kohta valmistui: lankojen päättely. Sitten voi neuleen kastella ja kevyesti pingottaa tai mitä nyt haluaakin.

Sittenhän se on valmis!  Ja kaikki varmaan tajuaa ja ymmärtää että näin tekemällä saa sellaisen paidanretaleen, joka passaa minulle. Kokoa on kuitenkin helppo muuttaa jos osaa vähän laskea. Sivujen kavennuksia voi esim. tehdä harvemmassa tai lopettaa kavennusten teko kokonaan kun takakappale on sopivan levyinen omaan selkään nähden. Sama pätee etukappaleeseenkin. Jos pituutta haluaa lisää, niin voihan niitä silmukoita luoda enemmänkin. Kannattaa kuitenkin huomata että silmukat eivät vähene samalla määrällä, koska niitä tehdään eri määrä eri kierroksilla. Taikka voi ottaa käyttöön vähän paksumman langan. Mahdollisuudet ovat monet.

Nyt jatketaan epätoivoisesti pakkopullahihan parissa. Olen suunnitellut jo aika monta työtä, jotka saan aloittaa heti kun hiha on valmis.

32 kommenttia:

  1. wow, tulipas hienoa!!! ja laitoit ohje meille!! KIITOS!!!!

    VastaaPoista
  2. Kiitos härpäkkeen ohjeesta. Härpäkkeesi on hieno. Bertta-neidille terkkuja uskolliselta fanilta. Hän on niin söpö ja hienosti menee valjaissa.

    VastaaPoista
  3. No voi ihmettä! Jotku ne osaa ja taitaa :) Kivan näköinen härpäke ja kiitos kun jaksoit ohjeistaa. Ihan rupes syyhyttämään.

    VastaaPoista
  4. Hauska retale! Aika kovan työn teit kun keksit neuleen trikookankaisen vaatteen pohjalta. Kiitos ohjeesta/ muistiinpanoista. Lankakin pääsee hienosti oikeuksiinsa tuossa mallissa.

    VastaaPoista
  5. Kahvikaneli: kiitos!

    Pullaposken maailma: oles hyvä vaan, mutta muista että tämä on varmaan aika kaukana varsinaisesta ohjeesta. Enemmänkin muistiinpanot että näin se syntyi.

    Amuk: kiitos, kiitosta. Kerrotaan bertalle terveiset. Bertta tykkää kovasti ulkoilusta ja valjaiden laitto ei tuota mitään ongelmia. Se kehrää tyytyväisenä kun tietää pääsevänsä ulos.

    Annikainen: kun into on kova ja vielä suurempi usko että hyvä siitä tulee, niin aina jotain sitä syntyy. Vähän kyllä itekin hämmästelen että hyvin sujui :)

    Mari: kyllä se kovin paikka oli luoda ne silmukat ja neuloa ennenkuin ne alkoivat näkyvästi vähetä :) ja siinä samalla uskoa että kyllä siitä hyvä tulee. Käsissä kun lähinnä oli kummallinen möykky

    VastaaPoista
  6. Vau kun hieno! Ja kiitos ohjeistuksesta. Minusta nuo kuvat ovat hienoja, enkä voi olla ihailematta sun tukkaa, sekin on ihana.

    VastaaPoista
  7. Tosi kivan näkönen.

    VastaaPoista
  8. Wow, hieno. Ja nuotitkin valmiina, kiitos :) Josko sitä joskus..
    Ihailen aina sun blogia lukiessa kuinak jollain on energiaa ja päättäväisyyttä laittaa myös toteutukseen hienot ideat, eikä vaan nysväillä inspis-listoja jotka sittten hukkuu..

    VastaaPoista
  9. Minna: kiitos. Tukka on luomua, ootan kovasti että kaikki hiukset muuttuisivat valkoisiksi. Sitten alan krepata niitä ja näytän noita-akalta :)

    Heidi: kiitos

    Laurar: kiitos, on se minunkin to-do-lista aika pitkä ja loputon ja suurin osa niistä on vaipunut täysin unholaan. Sitten joskus iskee se salama ja sitten se on menoa

    VastaaPoista
  10. On hieno! Kunniotan ja nostan hattuani kaikille, jotka tekvät ilman ohjeita ja luovat ohjeita!!

    VastaaPoista
  11. Tuo sinun tukka on tullut ainavain valkeammaksi ja tosi kaunis. Minulla on samanlainen edesstä, takana vielä entinen luomuväri. Neule on ihana ja sopii Bertan väreihin.

    VastaaPoista
  12. On se aika etevä! Nuan vain tuli nätti takki. :)

    VastaaPoista
  13. täähä on hienon rento ja simppeli. mulla on just angorra-tweediä jemmassa, jos siitä kokeilis tällaista

    VastaaPoista
  14. Upea renttahelekku! Oioi, tahtos tollasen kans ja menit ketkale vielä ohojeenkin ruustaamaan.

    VastaaPoista
  15. Ihailin tätä jo keskeneräisenä ja nyt valmiina tämä on upea! Aivan ihana liehuke! <3

    VastaaPoista
  16. Jännä härpäke, kiitos reseptistä!

    VastaaPoista
  17. Hihan valmistuttua sulla on karmea ongelma: minkä niistä 17 luvatusta aloitat seuraavaksi. Ruuhkaa!:D Härpäke on hieno. Tykkään tuommoisista retaleista kovasti, mutta olen ainakin tähän asti tyytynyt ostamaan niitä kaupan hyllyltä. Mutta nyt on siis myös ohje.

    VastaaPoista
  18. it's beautiful:)

    how unusual it is to see a cat leached:) but it seems very happy:)

    VastaaPoista
  19. iso gnu: kiitos kaunis, pitäsi enemmänkin intoitua tekemään omasta päästä. ei se ole niin vaikeaa, esteenä kait monesti se kauhea itsekritiikki

    sirkkis: se vaaleneminen taitaa aina alkaa ohimoilta ja siitä sitten edetä taaksepäin. Neule on tietysti suunniteltu Bertan värityksen mukaan. Tämän tiesin jos vuosi sitten langan ostaessani :)

    tiina: tuosta vaan ja suit sait, hih!

    lammis: annahan palaa. Vähän mittailet ensin, minkä leveyistä sen selän kohan pitää olla niin hyvä tulee. Ja hihoja kantsii tietty sovitella että tuleeko kaposta vai liian kaposta. Omassani hihat ovat tosi kapeat

    anpali: enkö olekin ilkeä? Tää on kyllä helppo neuloa, ei tartte ajatella sen kummepia. kunahan vaan muistaa aina silloin tällöinen kavennella

    arualmaria: kait tälle olisi pitänyt keksiä joku kaunis ja eteerinen nimi. Mutku ei.

    emma: kiitos ja ole hyvä

    outi: no arvaa vaan! Että oisko se se dropsin kirjoneule, vai joku niistä pitsihuiveista vai se oma ajatelma vai pitäisikö niitä lapasiakin? Tilkkutöitäkin tekisi mieli tehdä mekon ompelusta nyt puhumattakaan. Entäs jos alkaisikin repimään tapettia?

    heidi: thank you! Bertta the cat doesn't mind about leash, she is used to it. She loves to be outside and chase bees and butterflies. When I take the leash she runs to me, because that's means going outside. We live in the city so cats can't let wandering around. And I think that some of our neighbours don't like if cat is on their backyard.

    VastaaPoista
  20. Hyvännäköinen härpäke.

    Mulla on sulle tunnustus blogissani. Vastaaminen on vapaaehtoista. :-)

    VastaaPoista
  21. Anonyymi18.47

    Hieno.

    Tuommousen härpäkkeen voisin minäkin tehdä. Minä kyllä kokeilisin itse istutettua hihaa, sen tekeminen sujuu itseltä helpommin.

    OP

    VastaaPoista
  22. Nonni, tämmösen tulin tänne bongaamaan ja kun kaikkea pitäs ehtiä ja nyt tekis mieli heti tämmönen härpäke laittaa alulle. Olitpa eri reilu kyllä :) Hieno! Teen! Kuhan tässä :D

    VastaaPoista
  23. Vau! Ihana ja upea!

    VastaaPoista
  24. Onpa upea! Ei voi kun ihailla ihmisiä, jotka tuosta noin vaan neulovat omasta päästä jotain noin kaunista.

    VastaaPoista
  25. Ihan mahdottoman hieno, syyhyttää kokeilla itsekin! Jos saan usella, minkäs kokoinen sinä suunnilleen olet? Tai niin päin, että osuisikohan noilla spekseillä kuinka lähellä tällaiselle 170cm ja vaatekoko 38 - kokoiselle?

    VastaaPoista
  26. Kiitos kommenteistanne, niitä on hauska lukea!

    Viimeisimmälle outille että aikalailla samaa kokoluokkaa ollaan. 170 ja 38-40. Kun lähestyt kädenteitä niin mittaile vähän selkä osan leveyttä että tuleeko sopivaa. Helekun selän yläosa pitää olla suht ihoa pitkin. Hartialinja kun istuu napakasti, niin hetalepysyy päällä. Hihoja kavennellessa kannattaa sovitella, jotta saa omille käsille sopivan leveyden. Mun hihat ovat hyvin kapeat.

    VastaaPoista
  27. Kävipä tuuri koon suhteen, kiitos vastauksesta! Pitääpä penkoa lankavarastot josko löytyisi suoraan sopivaa lankaa. Olet sä vaan aika nero neuloja, komeita tekeleitä toinen toisensa perään :)

    VastaaPoista
  28. Anonyymi1.53

    Tosi hieno ja onnistunut! Pitää varmaan penkoa langat ja ruveta töihin... :)

    VastaaPoista
  29. Onpas nätti! Pitääkin perehtyä tarkemmin ohjeisiisi. Olen nimittäin hankkinut samaa lankaa neulepuseroa varten ja ideat ovat pyörimässä päässäni. Miltä neulominen tuntui?

    VastaaPoista
  30. Ingi: neulomen tuntuu liki aina hyvältä :)

    tussah tweedi on ihan jees neulottava. Vähän se kyllä takertuu eikä ole joustava kuten esim. villa jonka takia käsiala voi olla vähän epätasaista. Neulos on valmiina ehkä vähän karkea, mutta kun sen kastelee niin se pehmenee. Ja märkä silkkihän haisee aika pahalle...